ET felgi, inaczej odsadzenie lub offset

Co to jest współczynnik ET? Jakie ma znaczenie w samochodzie? Jakie wartości może mieć ten parametr?

Einpress Tiefe, dosłownie: głębokość zanurzenia, tłumaczone również jako offset w języku angielskim, lub po polsku: głębokość odsadzenia, a potocznie odsadzenie.

Parametr oznaczany najczęściej symbolem ET to podawana w milimetrach wartość odległości między płaszczyzną montażową obręczy (płaszczyzną przylegania felgi do piasty), a jej pionowym środkiem symetrii.

W felgach stalowych spotkać można ET z wartością ujemną zerową i dodatnią.
Ujemna wartość ET oznacza, że obręcz „wysuwa się” na zewnątrz pojazdu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest wysunięta w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) na zewnątrz samochodu. NP ET -15 oznacza, że oś symetrii felgi jest wysunięta na zewnątrz o 15 mm względem płaszczyzny montażowej.
Odwrotna sytuacja zachodzi, kiedy wartość parametru ET jest dodatnia. Jest to najczęściej spotykana sytuacja. Przy dodatnim ET felga jest schowana w nadkole samochodu. Dokładniej mówiąc: oś symetrii felgi jest schowana w stosunku do płaszczyzny montażowej (a więc i piasty) do wewnątrz samochodu. NP ET 42 oznacza, że oś symetrii felgi jest schowana do wewnątrz o 42 mm względem płaszczyzny montażowej.
felgi_stalowe_et.jpg
Weźmy dla przykładu:
7,0JJx16H2 5x112 ET42 CH70,1
ET 42 – jest to parametr określający, że oś pionowej symetrii felgi jest odsunięta o 42 mm od płaszczyzny montażowej piasty koła, w kierunku do wewnątrz pojazdu.
ET 0 - oznacza „zlicowanie” osi symetrii felgi z piastą koła.
ET -15 – oznacza, że oś symetrii felgi jest odsunięta o 15 mm od płaszczyzny montażowej piasty koła w kierunku na zewnątrz pojazdu.

ET_przyklady.jpg

Reasumując: Im większe ET - tym głębiej felga schowana w nadkolu pojazdu.

Dobór felg stalowych do samochodu zawsze odbywa się na podstawie konkretnych wartości wskaźnika ET, który zależny jest od danych samochodu, np. mocy silnika.

W przypadku doboru felg aluminiowych, wartość parametru ET może odbiegać od fabrycznie montowanych felg. Wynika to głównie z faktu kształtu felgi i jej szerokości, stąd też producenci felg publikują tabele zastosowań (tzw. tablice aplikacyjne), które opisują możliwości montażu wybranej felgi do konkretnego samochodu. W przypadku zmiany średnicy, a tym bardziej szerokości felgi, np. z 6,5” na 8,0” zmiana wartości ET jest niemalże pewna.